Thursday, August 20, 2015

Ulasan FB Zamri Mohamed.

 Rencana dibawah diambil dari FB Zamri Mohamed.


kursuspenulisan.com mengikuti perkembangan penulis, Abang Long yang merupakan penjual dadih di Kelang. Pada masa sama menulis buku Aku, Dia dan Rezeki terbitan Legacy Publishing.

Apa yang penulis baru dapat belajar daripada kisah beliau? Saya petik ayat demi ayat dalam prinsip satu sehingga lapan daripada laporan BERNAMA.

Pertama Fokus

Bermula 2011 Feroz menggunakan akaun Facebook beliau untuk berkongsi kisah harian beliau sebagai penjual dadih. Pelbagai kisah motivasi beliau nukilkan sebagai pengajaran buat para pembaca.

Kedua Konsisten

Sementara itu, dalam diam, pengalaman menjual dadih Feroz yang dikongsi di Facebook menarik minat beberapa penerbit buku yang mahu mengumpulkan status-status beliau menjadi buku.

Ketiga Terbit

Dengan kerjasama Legacy Publishing, buku pertama beliau berjudul 'Aku, Dia dan Rezeki' setebal 179 muka surat dilancarkan sewaktu Pesta Buku Antarabangsa 2015 yang lepas.

Keempat Kualiti

Sewaktu artikel ini ditulis, buku ini mendapat rating 4.5 bintang di goodreads.com, sebuah laman sesawang ulasan buku antarabangsa.

Kelima Khabar Baik

Prinsip Feroz dalam menulis di Facebook ialah untuk hanya berkongsi cerita-cerita positif dan memberi pengajaran buat dirinya dan pembaca.

Keenam Bukan Ratapan

Tanpa menafikan ada pengalaman yang tidak enak dialami sepanjang berniaga, Feroz berkata beliau akan menulis pengalaman itu di atas kertas dan kemudiannya dibuang.

Ketujuh Berbengkel

Bidang penulisan bukanlah sesuatu yang baharu buat beliau. Sewaktu menulis blog, Feroz sempat menimba ilmu melalui kursus penulisan anjuran PTS dan Karangkaraf.

Kelapan Bermentor

Mentor beliau selain Norden Mohamed adalah Sri Diah Shaharuddin, novelis terkenal

Kesembilan Bunuh Alasan

Beliau tidak pernah berkata, "Saya tidak ada masa..." semuanya, "Alhamdulillah."

Kesepuluh Cuba Jaya

Dalam keterhadan, beliau mengamalkan cara, "Bagaimana jika saya...," dan beliau lakukan cuba jaya.
p/s Penerbitnya Legacy akan menganjurkan seminar 3P Promosi, Pemasaran dan Penjualan untuk penulis baru dan penerbitan sendiri (self publish). Satu kerusi untuk saudara klik bit.ly/tippenulisbaru


# Buku dibawah boleh dipesan terus dengan menghubungi Abang Long aka Mohamad Feroz Mohammad Zaini - 019 2254910


No comments:

Post a Comment